Machtige media

Op deze pagina vind je informatie die je kan helpen bij je eigen onderzoek. Je vindt handige linkjes en filmpjes en tips en ideeën.

 

Wat heb je tot nu toe ontdekt?

Je hebt in de introles nagedacht over de manieren waarop wij met elkaar communiceren en hoe die in de loop van de geschiedenis zijn veranderd. Je hebt rondgekeken op internet en gezien dat de media, zoals het internet of de televisie, invloed hebben op ons gedrag en onze mening.

Daarna heb je vier onderzoekslessen gedaan over de invloed van media: vroeger en nu, ver weg en dichtbij. Je hebt geleerd over reclames van vroeger, popsongs uit de periode 1960-1990, soaps uit Zuid-Amerika en Nederland en welke regels er zijn voor ons online gedrag op sociale media.

Nu is het tijd voor je eigen onderzoek!

 

Wil je iets onderzoeken over kranten?

In Nederland zijn verschillende landelijke kranten. Wat is het verschil tussen deze kranten? Welk nieuws plaatsen ze op de voorpagina? Waarom? Welke foto’s plaatsen ze? Denk ook nog even terug aan de foto’s van de Belgische fotograaf Jimmy Kets, daar heeft hij dit filmpje ook over gemaakt.

Kun je twee of drie verschillende kranten verzamelen? Vergelijk die dan met elkaar. Wat zijn de verschillen en wat is hetzelfde? En wat zegt dat over de boodschap die de krant uitdraagt? Je kunt ook de websites van de kranten bezoeken en ze met elkaar te vergelijken. Op deze site staan ze bij elkaar. Tik op een van vakjes in het midden en bekijk de website.

 

Wat dacht je van een onderzoek naar reclame?
Welke reclames zien we nu? Wat zegt dat over ons gedrag? Voor welke producten wordt er reclame gemaakt en voor welke niet (meer)? En voor wie is de reclame bedoeld?

De Gouden Loeki laat je de beste reclames van 2019 zijn, volgens de kijkers! Je kunt meteen ook de winnaars van vorige jaren bekijken, zodat je ze kunt vergelijken. Je kunt trouwens ook zelf je favoriet indienen. Bekijk meteen het eerste Nederlandse blokje reclame – het STERblok.

Welk beeld van de wereld willen de reclamemakers ons laten zien? Willen ze dat de vrouw het huishouden doet, en de man stoer werk? In dit artikel lees je dat dit soort stereotypen in Groot-Brittannië in elk geval verboden zijn.

Het verhaal over de ophef rond de Nike-reclame met de Amerikaanse football-speler Colin Kaepernick laat het Jeugdjournaal je nog een keer zien.

Mc Donalds maakte vroeger andere reclame dan nu. Bekijk hier oude en nieuwe reclame voor Mc Donalds.

 

Wil je iets onderzoeken over televisie?
Je kunt soaps of series uit verschillende werelddelen met elkaar vergelijken. Welk beeld laten zij van hun land zien? Wat zie je van de cultuur, de woningen, regels over trouwen, liefde, seks, geweld, wapens, omgang tussen ouders en kinderen? Heb je Netflix of HBO, dan gaat dat nog makkelijker.

De serie Bonusfamiljen geeft een prachtig beeld van een Zweeds gezin, en de normen en waarden die in Zweden gelden. De Braziliaanse serie Coisa Mais Linda gaat over de moed om opnieuw te beginnen als je iets verdrietigs hebt meegemaakt en het waarmaken van dromen.

 

Wil je onderzoek doen naar fake nieuws?
Verschillende media berichten elke dag over het nieuws. Maar niet al het nieuws is waar. Er is veel fake nieuws. Vaak is dat expres en bedoeld om de kijkers en lezers te beïnvloeden. Maar het is wel lastig om al die onzin te herkennen. Lees hieronder tips om fake nieuws te herkennen.

Welk bericht is waar? Doe hier de quiz.

Kijk hier naar een artikel over de boomoctopus. En lees hier over het onderzoek over dit fake nieuws.

Een mooie verkenning naar fake nieuws zie je in dit artikel, het staat vol met filmpjes en linkjes. Het is wel wat moeilijk geschreven.

Schooltv.nl is een goede website met filmpjes. De onderwerpen zijn goed te begrijpen voor kinderen van jouw leeftijd. Hier vind je een filmpje van Schooltv met de titel Hoe maak je nepnieuws?

Behalve nepnieuws bestaan er tegenwoordig trouwens ook nepfoto’s en nepvideo’s.

 

Sociale media, zoals Snapchat en Facebook hebben een grote invloed op het gedrag van mensen. Een goed onderzoeksonderwerp dus!

Word jij weleens onzeker van al die perfecte mensen op Instagram? Luister dan eens naar dit lied van Rutger Vink. Het werd zo’n grote hit dat hij ook op het Jeugdjournaal te zien was. Wil je weten welke gevolgen een hype op Instagram kan hebben? Lees dan dit artikel over een piepklein dorpje in Oostenrijk.

Welke regels zijn er eigenlijk voor het gebruik van sociale media? Op de site van mediawijsheid vind je daar veel informatie over. Bekijk de filmpjes en interviews met kinderen over dit onderwerp. Vlogger Femke Louise maakte een documentaire over wat er allemaal mis kan gaan. Gebeurt er ook weleens iets positief? Ja! Lees dit maar eens… het gaat over de crowdfundingsactie voor de zieke kat van Gabrielle.

Wil je een actueel onderwerp over de invloed van de media? Dan kun je kijken op de site van het Jeugdjournaal. Tik op het vergrootglas en typ je zoekwoord in, bijvoorbeeld: trends.

 

Wil je onderzoek doen naar de invloed van muziek en kunst?
Muziek gaat vaak over de liefde. Maar er bestaan ook protestsongs. Een prima onderwerp voor een onderzoek. Want wat is het onderwerp van het protest? En welke invloed heeft het op de luisteraars?

Je hebt in de lessen al een aantal van deze songs beluisterd. Hier vind je nog een lijst, voor als je verder wil met dit onderzoek.

Wil je een onderzoek doen over de invloed van kunst op het publiek? Veel kunstwerken worden via media verspreid. En hebben daardoor een grote invloed op het publiek.

Welke boodschap heeft de graffitikunstenaar Bankski? En wat willen deze nieuwe hiphop-artiesten ons vertellen? Wat zijn daarvan de gevolgen?

Kijk jij weleens naar de vlogs van Enzo Knol of Dylan Haegens? Dan is een onderzoek naar de invloed die een vlogger of blogger heeft op zijn of haar publiek voor jou misschien heel interessant.

Hier vind je een overzicht van alle bekende vloggers en bloggers, maar jij kent ze misschien al wel. Je kunt ook bekijken hoe influencers, zoals die vloggers worden genoemd, hun geld verdienen en onderzoek zelf of jouw vlogger zich aan de nieuwste regels houdt.

 

Wil je alvast gaan werken aan je eindproduct?

De bedoeling is dat je met de klas een klassenjournaal maakt. Jouw item kun je natuurlijk alvast opnemen en later delen met je juf of meester. Neem een kijkje achter de schermen van het jeugdjournaal zodat je weet wat er allemaal bij het opnemen van een journaal komt kijken.

Een filmpje kun je heel makkelijk maken met een mobiele telefoon of tablet. Dit stappenplan helpt je verder!