Let op: hier vind je informatie voor groep 5/6 én 7/8.
Scroll naar jouw klas voor de juiste informatie.
Groep 5/6
Anne aan het woord
In les 2 heb je vragen voor paleontoloog Anne Schulp bedacht. En misschien heb je met je klas de vragen wel gemaild naar Anne. In een live online spreekuur op 4 juni heeft hij antwoord gegeven op de meest gestelde en meest interessante vragen van scholen. Heb je het spreekuur gemist? Bekijk het dan hier.
Kijk hieronder bij de juiste vraag voor de informatie die je nodig hebt.
Alle vragen
Hier kun je teruglezen wat je over aanpassingen in de natuur, uitgestorven dieren, voortplanting en voedselkringlopen leerde. Klik op de pagina’s om ze te vergroten.
Informatie
Filmpjes
Filmpje over de opgraving van de T. rex die naar Naturalis komt. | YouTube |
Paleontoloog Anne Schulp laat het fossiel van de T. rex zien. | YouTube |
Grappig filmpje over het uitsterven van de dino’s. | YouTube |
Vraag 1: Hoe is de T. rex een fossiel geworden?
Informatie
Lees op Biologiepagina.nl wat fossielen zijn en hoe ze ontstaan.
Filmpjes
In dit filmpje zie je hoe een vis een fossiel wordt. | Schooltv |
In een filmpje van Klokhuis legt Margreet uit hoe fossielen worden gevormd. | Klokhuis |
Vraag 2: Hoe zag de T. rex er van de buitenkant uit?
Informatie
Lees op de website van Dierenfun meer over het uiterlijk van de T. rex.
Filmpjes
Filmpje waarin Pieter probeert te achterhalen hoe de T. rex eruit moet hebben gezien. | SchoolTV |
Filmpje over wat fossielen ons kunnen vertellen – ook over de buitenkant van de T. rex. | YouTube |
Vraag 3: Wat is het menu van deze T. rex?
Informatie
Kijk op de website van Dierenpark Amersfoort voor informatie over het voedsel van de T. rex.
Filmpje
Groep 7/8
Anne aan het woord
In les 2 heb je vragen voor paleontoloog Anne Schulp bedacht. En misschien heb je met je klas de vragen wel gemaild naar Anne. In een live online spreekuur op 4 juni heeft hij antwoord gegeven op de meest gestelde en meest interessante vragen van scholen. Heb je het spreekuur gemist? Bekijk het dan hier.
Alle vragen
Kijk hieronder bij de juiste vraag voor de informatie die je nodig hebt voor les 3. Hier kun je teruglezen wat je over aanpassingen in de natuur, uitgestorven dieren, voortplanting en voedselkringlopen leerde. Klik op de pagina’s om ze te vergroten.
Informatie
De informatie op deze sites is handig voor het beantwoorden van alle vragen.
Allerlei informatie over de T. rex en andere dinosauriërs. | JouwWeb |
Filmpjes
Filmpje over de opgraving van de T. rex die naar Naturalis komt. | Jeugdjournaal |
Paleontoloog Anne Schulp laat het fossiel van de T. rex zien. | YouTube |
Filmpje over wat botten en tanden ons kunnen vertellen. | YouTube |
Grappig filmpje over het uitsterven van de dino’s. | YouTube |
Vraag 1: Hoe is de T. rex een fossiel geworden?
Informatie
Wat fossielen zijn en hoe ze ontstaan. | Biologiepagina |
Lees op deze website een goede tekst over fossilisatie. | Geologie van Nederland |
Filmpjes
In dit filmpje zie je hoe een vis een fossiel wordt. | Schooltv |
In een filmpje van Klokhuis legt Margreet uit hoe fossielen worden gevormd. | Klokhuis |
Vraag 2: Hoe zag de T. rex er van de buitenkant uit?
Informatie
Filmpje waarin Pieter probeert te achterhalen hoe de T. rex eruit moet hebben gezien. | SchoolTV |
Filmpje over wat botten en tanden ons kunnen vertellen. | YouTube |
Vraag 3: Waaraan kun je zien hoe oud deze T. rex is geweest?
Informatie
Bekijk de website NEMOKennis over groeilijnen in de botten van dino’s en wat je daaruit kunt concluderen.
Filmpje
Kijk ook naar het volgende filmpje.
Vraag 4: Wat at deze T. rex?
Informatie
Informatie over de T. rex | Dierenpark Amersfoort |
Filmpje
Vraag 5: Wat ontdek je over deze T. rex door zijn tanden te onderzoeken?
Informatie
Een artikel over een T. rex en wat we daardoor weten. | De kennis van nu |
Over een tand van een T. rex en wat ons dat kan vertellen. | Nu.nl |
Filmpje
Kijk ook naar het volgende filmpje over botten en tanden.
Tip: Onderzoek eens hoe het tandenwisselen bij jouw klasgenoten gaat. Kun je iets zeggen over de leeftijd en het aantal tanden en kiezen dat je wisselt? Of over de lengte of het geslacht en het tandenwisselen? Kun je nu iets concluderen over hoe het misschien bij T. rexen is gegaan?